napisz do nas: sekretariat@ala.art.pl

Informacja o kierunkach

Informacje o kierunkach i specjalnościach

SPECJALIZACJE SLSP

projektowanie graficzne

W ramach specjalności "projektowanie graficzne" realizujemy zadania, które mają za cel przyswojenie przez słuchaczy zasad kompozycji płaskiej oraz zasad doboru kolorystyki i liternictwa, wykorzystywanego przy tworzeniu projektów.

Uczniowie poznają reguły projektowania:

  • druków akcydensowych, np. plakatów, ulotek reklamowych, etykiet i biletów,
  • grafiki opakowaniowej,
  • znaków graficznych,
  • systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji,
  • graficznych layoutów stron internetowych,
  • obszerniejszych publikacji drukowanych, np. książka, folder, katalog.

Słuchacze nabywają umiejętności doboru odpowiednich środków wyrazu w celu osiągnięcia efektu zamierzonego w projekcie.

Program nauczania skonstruowany jest w ten sposób, aby oprócz wyżej wymienionych umiejętności dać słuchaczom próbkę tego, z czym mogą się zetknąć w pracy w agencjach reklamowych, wydawnictwach i przy realizacji samodzielnie pozyskiwanych zleceń.

Słuchacze mają możliwość praktycznego zapoznania się z tradycyjnymi technikami graficznymi, np.

  • linoryt,
  • sucha igła,
  • gipsoryt
  • monotypia.

publikacje multimedialne

Specjalność "publikacje multimedialne" daje możliwość poznania zasad projektowania graficznego i nauczenia się stosowania ich przy projektowaniu treści multimedialnych, np.

  • strony internetowe,
  • prezentacje,
  • formy graficzne tworzone na potrzeby internetu.

Specjalność odpowiada wymaganiom współczesnego rynku pracy. Przedmiot zawiera elementy projektowania graficznego i prezentacji multimedialnych, wykorzystywanych w społecznych środkach przekazu. Projektowanie graficzne jest realizowane z zastosowaniem nowoczesnych technik i technologii, polegających na przygotowywaniu wieloetapowych publikacji, np. strony internetowe.

Uważamy, że edukacja i póżniejsze samodzielne działnia w multimediach powinny zawsze wiązać się z "kulturą odpowiedzialności" samych autorów, a tym samym z promocją i upowszechnianianiem większej odpowiedzialności za publikowanie własnych dokonań twórczych.

Specjalność przygotowuje do wykonywania zawodu.

techniki druku artystycznego

Specjalność "techniki druku artystycznego" daje możliwość wykreowania własnego świata i przetworzenia tej wizji na czarno – białą lub barwną kompozycję graficzną tzw. odbitkę.

Grafika artystyczna, czyli warsztatowa, jest dziedziną sztuki czystej. Jej najważniejszym etapem jest drukowanie - odbijanie. W odróżnieniu od powszechnie stosowanej grafiki komputerowej "grafika artystyczna" jest techniką, w której proces tworzenia od pierwszego szkicu aż do realizacji odbitki leży całkowicie w rękach twórcy. Z tego powodu "grafikę warsztatową" zaliczamy do sztuki czystej.

W ramach specjalizacji student zapoznaje się z tajnikami różnorodnych technik druku artystycznego. Uczymy wybierać techniki najbardziej odpowiadające koncepcji autora.

Przygotowujemy matrycę.
Wykonujemy ją ze starannie dobranego materiału: drewno, linoleum, tworzywo sztuczne, płyta gipsowa, metal.
W następnym etapie wycinamy zaprojektowane formy.
Używamy odpowiednich dłut i rylców.
Na koniec wykonujemy odbitki na papierze czerpanym.

Specjalność przygotowuje do podjęcia pracy zawodowej i otwiera drogę do dalszego kształcenia na Akademii Sztuk Pięknych.

aranżacja przestrzeni

W ramach specjalności "aranżacja przestrzeni" uczniowie poznają strukturę i budowę form przestrzennych. Projektują wnętrza mieszkalne, biurowe, handlowe i inne. Uczą się poprawnych i funkcjonalnych rozwiązań.

Projektując, uczniowie nabierają doświadczenia przy wyborze i zastosowaniach odpowiednich estetyk. Poznają funkcje koloru i oświetlania oraz zasady ich stosowania. Zdobywają wiedzę na temat materiałów wykończeniowych, stosowanych współcześnie w aranżacji i dekoracji wnętrz. Projektując wnętrza uczą się doboru poszczególnych elementów i łączenia elemetów w spójną całość.

Słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalajce na:

  • projektowanie scenografii i stoisk wystawienniczych,
  • projektowanie i wykonywanie prac dekoratorskich, np. wystaw sklepowych.
  • Uzyskują podstawową wiedzę z zakresu projektowania i wyposażenia wnętrz.

meblarstwo artystyczne

Specjalność "meblarstwo artystyczne" polega na nauce projektowania mebli unikatowych.

Uczniowe uczą się projektowania funkcji i formy mebla. Uczą się wykorzystywać specyfikę różnych materiałów. Poznają cały proces projektowy od pomysłu do jego realizacji. Zapoznają się z różnymi technologiami i uczą się je wykorzystywać w projektach, uwzględniając aspekty ekonomiczne gotowego produktu.

projektowanie zabawek

"Projektowanie zabawek" ma wielowiekową tradycję. Zabawki są ściśle powiązane z kulturą człowieka, historią sztuki i wzornictwa oraz z rozwojem psychomotorycznym dziecka.

Na drodze ćwiczeń praktycznych i działań twórczych nasi uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu:

  • historii i tradycji artystycznej zabawkarstwa,
  • ergonomii i psychologii dziecka,
  • projektowania i wykonywania zabawek.

Wiedza, umiejętności i kompetencje, zdobyte u nas w ramach tego przedmiotu, przygotowują do podjęcia pracy zawodowej oraz stanowią dobre przygotowanie do dalszego kształcenia się nie tylko w dziedzinie "projektowania zabawek".

renowacja mebli i wyrobów snycerskich

Specjalność "restauracja mebli i wyrobów snycerskich" dedykowana jest do osób zainteresowanych szeroko pojętą problematyką konserwacji drewna.

Uprawianie tej dziedziny zawodowej wymaga szczególnego przygotowania, szczególnej wrażliwości oraz umiejętność łączenia nauki ze sztuką

Wiedza i umiejętności nabywane są na studiach poprzez rozwiązywanie zadań teoretycznych oraz na drodze dużej ilości ćwiczeń praktycznych. Umożliwiają naszym studentom na rzetelne przygotowanie do zawodu.

Absolwenci uzyskują dyplom zawodowy plastyka w zakresie restauracji meblarstwa. Dyplom honoruje kwalifikacje do wykonywania prac przy zabytkach.

Absolwenci specjalności "restauracja mebli i wyrobów snycerskich" potrafią:

  • samodzielnie analizować obiekty,
  • wykonywać dokumentacje konserwatorskie,
  • przeprowadzać zabiegi mające na celu zachowanie materii dzieła, np. oczyszczanie, impregnacja strukturalna, konsolidacja, politurowanie,
  • przywracać przedmiotom ich wcześniejsze walory estetyczne i artystyczne poprzez rekonstrukcję elementów snycerskich, złoceń, srebrzeń, intarsji, inkrustacji.

Do wyboru tej specjalności gorąco zachęcamy naszych niedosłyszących studentów.

tradycyjne techniki malarskie i pozłotnicze

Pozłotnictwo to rodzaj rzemiosła artystycznego, które poprzez pokrywanie rozmaitych podłoży (drewna, płótna, szkła itp.) metalami szlachetnymi służy estetycznemu wzbogaceniu dzieła.

Technik pozłotniczych używano do zdobienia tła obrazów, detali malarskich (ornamenty, partie szat, aureole, herby) oraz rzeźb mobilnych, tych pojedynczych i tych występujących w zespołach z detalem architektonicznym np. kolumny i rzeźby w ołtarzach barokowych. Szczególnie często techniki pozłotnicze stosowane były w zdobnictwie wnętrz do złocenia ram obrazów, luster oraz elementów mebli.

Specjalność oferowana studentom daje szeroki wachlarz możliwości wyboru kierunku nauki w zależności od indywidualnych preferencji osób zainteresowanych:

  • plastyk pozłotnikzna techniki malarskie:
    • potrafi samodzielnie przygotować farby: temperę, olejne, farby akrylowe itp.
    • zna podstawowy skład chemiczny pigmentów i spoiw,
    • posiada wiedzę praktyczną w zakresie przydatności wybranych;
    pozłotnictwo dopełnia i rozszerza warsztat "plastyka pozłotnika".
  • pozłotnik konserwator wykonuje złocenia zabytkowych elementów snycerskich, mebli, ram, luster itp.

Przewidujemy elastyczny program zajęć w zakresie tej specjalności. Student będzie miał możliwość uczestniczenia w wybranych przez siebie zajęciach ze specjalności "Restauracja mebli". Celem jest jak najlepsze zaznajomienie się z tematyką konserwacji oraz rekonstrukcji złoceń i srebrzeń na obiektach zabytkowych.

Przed absolwentem otwierają się liczne możliwości wykonywania indywidualnej pracy artystycznej. Możliwa jest współpraca z dyplomowanymi konserwatorami dzieł sztuki.

Do wyboru tej specjalności gorąco zachęcamy naszych niedosłyszących studentów.

fotografia artystyczna

Autorskie programy nauczania w zakresie specjalności "fotografia artystyczna" obejmują następujące pracownie:

  • pracownia estetyki i kreacji obrazu,
  • pracownia podstawowych technik fotograficznych,
  • pracownia fotografii użytkowej,
  • pracownia fotografii otwartej.

Szkoła posiada bogate wyposażenie studyjne i dobrze wyposażoną ciemnię.

W trakcie nauki uczeń uzyskuje wiedzę z zakresu fotografii klasycznej i cyfrowej oraz nabywa i poszerza umiejętności pracy w studio, w ciemni i w plenerze. Program nauczania obejmuje wszystkie dostępne metody obróbki obrazu. Zawiera liczne ćwiczenia praktyczne, wykonywane pod kierunkiem prowadzących.

W trakcie roku szkolnego organizowane są plenery fotograficzne.

W poszczególnych pracowniach wykonywane są prace w technikach szlachetnych i specjalnych. Należą do nich: grafizacje, solaryzacje, heliobromy.

 

Zajęcia prowadzą znani wrocławscy artyści fotograficy Związku Polskich Artystów Fotografików: Andrzej Rutyna (prezes okręgu dolnośląskiego ZPAF) i Maciej Stawiński.

Poza godzinami zajęć szkolnych słuchacze i absolwenci ASPP ABRYS mają możliwość bezpłatnego korzystania ze studia i ciemni fotograficznej.

film

Światła! Kamera! Akcja!

Kiedy kręcisz film w Hollywood wszystko robią za Ciebie.
Przynajmniej tak Ci się wydaje, że tam nawet podstawiają krzesło z twoim nazwiskiem na oparciu, żebyś sobie wygodnie usiadł i oglądał jak uwijają się inni, obeznani ze swoim fachem.

Natomiast kiedy kręcisz film niezależny, z niskim budżetem, to coś zupełnie innego.

Rzeczywiście odpowiadasz za całość, za każdy, każdziutki aspekt filmowej produkcji.
Nie ma innego sposobu.
Jesteś do tego przymuszony.
Przede wszystkim musisz być bardzo twórczy.
Musisz samemu planować wiele spraw.
Musisz być zawsze gotowym, aby pojawić się na planie B i C…
To znaczy nawet na planach D, E i F.

Wyobraź sobie, że główny aktor jest nieobecny.
Pierwszoplanowa aktorka ma tylko chwilę, aby pojawić się u Ciebie przed kamerą. Niedługo wyjeżdża gdzieś daleko w innych ważnych dla niej sprawach.
Błyskawicznie zwołujesz ekipę.
Kręcisz ile możesz i co tylko możesz.
Kręcisz te dobrze pomyślane i jak najlepiej wykreowane sceny.
Chwytasz się również za realizację nieplanowanych ujęć.
Myślisz tak intensywnie, że wszystko dookoła wydaje się rozgrzane.
Wszystko zdaje się być pokryte delikatną mgiełką.
Eksperymentujesz.
Zdajesz się na intuicję i instynkt.
W takim stanie tkwisz tygodniami, a nawet miesiącami.
Ciągle wpadasz na nowe pomysły.
Nieustannie walczysz nie wiadomo z kim i nie wiadomo o co.
Wszystko po to, aby wyszło jak najlepiej.
Nie dajesz za wygraną.
Pomysły realizujesz jeden po drugim.
Wreszcie skończyłeś.
Masz wszystkie potrzebne ujęcia.
I teraz dopada Cię załamanie nerwowe.

I cóż Ci pozostaje?
Odchorowujesz.

W końcu nożesz zabrać się za montaż.
To zawsze trwa i trwa.
Odnosisz wrażenie, że mijają całe epoki: lodowcowa, polodowcowa itd.
Tuż przy tobie rodzą się nowe gatunki.
Stare wymierają.
Ty wciąż niestrudzenie sklejasz slajd po slajdzie.
Cierpliwie dziergasz kobierzec.
Mijają kolejne dnie i noce.
Nikt nie rozumie, dlaczego to aż tak się ciągnie.
Wiele osób dodaje Ci jednak otuchy i budzi w Tobie wiarę.
Nawet robi się miło.

Wreszcie jest!
Po tych wszystkich nieprzespanych nocach, po tych wszystkich nerwach i potwornym wysiłku jest film!
Tak, masz własny film.

Jednak nie przebijasz się z nim do szerszej publiczności.
Twoje dziecko nie wchodzi na ekrany.

Po tych wszystkich przejściach czujesz się jednak ekspertem.
Nie może być inaczej.
Tak, jesteś ekspertem we wszystkich aspektach produkcji filmowej.
Umiesz odkrywać talenty.
Znasz się nawet na koloryzacji obrazu i na montażu dźwięku.

Nie pozostaje Ci nic innego jak podnieść się z upadku.
Decydujesz się na krótkie formy.
Chadzasz z kamerą po mieście.
Co najważniejsze, nie rezygnujesz z dalszej własnej edukacji.
Dokształcasz się.
Oglądasz klasyki kina.
Pociąg do filmu jest silniejszy od Ciebie.
Aż pewnego dnia chwytasz się za realizację kolejnego filmu.
Po drodze zaliczasz kolejne załamanie nerwowe.
Jednak coraz większa grupa osoób podziwia Cię.
Wybałuszają oczy.
"- Jak Ty to zrobiłeś?"
"- Coś takiego przy tak małych środkach?!" - pytają.
Film ich oczarował i przestraszył.
Momentami czuli się zaskoczeni.
Uwielbiają Cię.
A Ty nie masz już sił, aby cieszyć się sukcesem.
Jesteś wykończony.

Brawo!
Nauczyłeś się opowiadać językiem ruchomego obrazu.
Jesteś filmowcem do zadań specjalnych.
Kto, jak nie Ty!?
Potrafisz zrobić coś z niczego, sugestywnie oświetlając plan.
A nawet bez sztucznego światła wychodzi nadzwyczajnie.
W oczach twojej kamery banalne wnętrza zyskują. Stają się intrygujące, straszne, dostojne...
Sfilmowani przez Ciebie ludzie nabierają barw.
Nic zatem dziwnego, że nawet twoje okienka reklamowe uważa się za arcydzieła.
Umiesz uratować projekty innych, nawet filmiki uczniów szkół średnich.
Wiesz jak błyskawicznie zrealizować dobre ujęcie.
A jednak coraz częściej zdarzają się pomyłki.
Niestety, bywa, że kręcisz trzydzieści dubli w drodze do perfekcji.

Wiesz o tym dobrze.
Ktoś Ci to już kiedyś powiedział.
Z takich jak Ty rodzą się najwybitniejsi reżyserzy, operatorzy i montażyści.
Jesteś odważny.
Myślisz nietuzinkowo.
Trzeźwo oceniasz pracę swoich współpracowników.
Pokazałeś, że umiesz właściwie dobierać ludzi i zastąpić jednego dugim, jeśli trzeba.

Można powiedzieć, że jesteś już tuż tuż od krzesełka z twoim nazwiskiem, wypisanym na oparciu.
Ale czy ono jest twoim celem?

Wszystko możesz zacząć tutaj.

W ciągu pierwszego roku...

Nauczysz się porządnie kadrować i pewnie trzymać kamerę.

Takie pojęcia jak "plan filmowy" są naszą codzienną strawą.
Otwarcie mówimy o tym, jaka jest ich rola w budowaniu filmowej narracji.
Omawiamy optykę kamery.
Pracujemy ze światłem.
Na zdania domowe bierzemy klasykę i oglądamy na okrągło.
Przez cały ten czas uczymy się "mówić obrazem".
Wymyślamy coraz to nowe sceny.
Rozpisujemy je na ujęcia.
Tworzymy scenopisy.
Filmujemy.
Posługujemy się też programem komputerowym do montażu obrazu i dźwięku.

Po ukończeniu pierwszego roku możesz brać się za realizację małych zleceń.

Na drugim roku...

Mamy większe ambicje twórcze.

Nadal pracujemy z kamerą.
Ale to nie wszystko.
Wnikliwiej czytamy teksty.
Wchodzimy w słowo.
Zajmujemy się scenariuszem, analizą jego struktury i pisaniem.
Szukamy tematów.
Tworzymy ciekawe narracje.
Organizujemy bardziej złożone projekty, które realizujemy w ramach zajęć i poza nimi.
Podczas drugiego roku jesteśmy nastawieni na pomysły pojawiające się w grupie, we wzajemnej współpracy.

Po drugim roku możesz próbować sił i zdawać do "filmówki".

Wiesz kim jesteś i na co Cię stać.
Nikt nie odważy się powątpiewać: "Eee, co Ty wiesz o filmie?!"

wizaż i charakteryzacja

Na kierunku "wizaż i charakteryzacja" zdobędziesz gruntowną wiedzę na temat wizażu i makijażu. Jest niezbędna w pracy charakteryzatora. Nauczysz się charakteryzacji teatralnej i epokowej. Będziesz umiał tworzyć nowe postaci. Jeśli zajdzie potrzeba będziesz imitował nawet sztuczne rany, sińce i otarcia.

stylizacja i kreacja wizerunku

Na kierunku "stylizacja i kreacja wizerunku" zdobędziesz gruntowną wiedzę na temat wizażu i makijażu.

Nauczysz się świadomie kreować wizerunek.

Poznasz zasady dress codu, analizy sylwetki, doboru ubioru do typu urody.

Podczas zajęć ze "stylizacji i kreacji wizerunku" stworzysz stylizacje na wybrane tematy.

Tutaj nauczysz się współpracy z fotografem i modelem.

ceramika

 

KIERUNKI SLO

ARTYSTYCZNE:

  • filmowy
  • fotografia
  • grafika komputerowa
  • literacko-dziennikarski
  • muzyczny
  • plastyczny
  • taneczny
  • teatralny
  • wizaż

AKADEMICKIE:

  • nauki ścisłe
  • nauki społeczne
  • nauki przyrodnicze
  • nauki lingwistyczne